tirsdag 23. april 2013

ROM FOR BARNS INITIATIV

Det er tidlig morgen på Skogstjerne. Noen få barn har kommet. En av jentene på snart 5 år er i det kreative hjørnet. Hun tegner, og spør etter en saks.” Ja, det kan du få”, sier den voksne, ”hva skal du gjøre? ”. ”Jeg skal klippe ut tegningen min”, svarer jenta fornøyd , og setter ivrig i gang. Flere og flere barn setter seg sammen med henne, og en etter en kommer de og spør etter saks. Dette smitter visst, tenker den voksne med et smil om munnen.
Klokken går mot tiden vi skal ha kreative aktiviteter. De voksne har jo planlagt masse morsomt for barna denne uken. Den voksne er i ferd med å rasle i instrumentet som forteller at det er ryddetid på avdelingen. Blikket streifer samtidig ut mot barna som sitter i full aktivitet rundt bordene. De tegner, klipper og har en god dialog. Alt igangsatt av barna selv.
” Hmmm”, tenker den voksne. ”Synd å måtte avbryte en så god lek. Barna har så god kontakt med hverandre der de arbeider sammen. De klipper ut matematiske former og mønstre i ulike størrelser. De sammenligner, og er kreative sammen. Barna lærer av hverandre”.  Jenta og vennene får selvfølgelig fortsette sin aktivitet, mens de andre på avdelingen tegner flotte blåveiser.
Klokken er ti og det har gått nesten halvannen time siden jenta kom og spurte etter en saks. Halvannen time med kreativt arbeid igangsatt av barna på Skogstjerne. De voksne knipser bilder av bordet som forteller om stor aktivitet. Barna holder opp og viser frem det de har laget. Den voksne har også blitt minnet på noe viktig i dag; -å støtte opp under barnas egen skaperglede – det gir grobunn for lærelyst og danning






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar