IKT i Haga barnehage


Hvorfor IKT i barnehagen?

Rammeplan for barnehager sier følgende om barn og digitale verktøy:

Barnehagens innhold skal være allsidig og variert, og utformes slik at hvert enkelt barn får opplevelser og erfaringer som støtte for sin utvikling av kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Samtidig skal innholdet støtte språklig og sosial kompetanse gjennom felles opplevelser og samvær. barn bør få oppleve at digitale verktøy kav være en kilde til leg, kommunikasjon og innhenting av kunnskap. Barnehagens arbeidsmåter og innhold må sees i sammenheng. Arbeidsformene må støtte barns nyskjerrighet, kreativitet og vitebegjær (R 2006, 27).

Vi ønsker å supplere språkarbeidet vårt med digitale verktøy. Digitale verktøy kan gi ny dimensjon til prosesser barna allerede er i, de kan skape oppmerksomhet og tilstedeværelse hos barn som har konsentrasjonsvansker og kan bidra til mestring hos barn som ofte føler at de ikke mestrer (fritt oversatt fra Myrertoppen barnehages hjemmeside). Digital kompetanse er i skolen definert som den femte basisferdigheten. Dersom barn møter digitale verktøy i barnehagen vil dette bidra til å gi alle barn likere muligheter i møte med digitale verktøy i skolen. På denne måten bidrar bruk av digitale verktøy i barnehagen også til å oppfylle barnehagens sosialt utjevnene mandat.

Med disse tankene som utgangspunkt har vi søkt om og fått middler til innkjøp av Ipad' er til alle avdelinger. De er nå delt ut, og barn og voksne har startet utforskningsarbeidet.

Det er satt ned en arbeidsgruppe som skal ha ansvar for å trekke arbeidet med digitale verktøy videre. Vi gleder oss til å finne ut hvilke nye muligheter dette gir oss :-)

Dersom noen ønske rå lese mer om IKT i barnehager er det mye spennende her:


  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar